Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/vhosts/hebemoda.pl/includes/menu.inc).

Książki dla dzieci - jakim sposobem dobierać pierwszą kolekcję?

Menu

Wspólne czytanie książek to bezcenne doświadczenie. Jednakże to, co wartościowe, jest drogie: czytając dziecku książki, musimy mu ofiarować swój czas. Już malutkie dziecko docenia wspólne oglądanie ilustracji jak też poznawanie opowieści. Im wcześniej zaczniemy, tym lepiej, jednakże kilkunastomiesięczne maluchy nierzadko okazują swój zachwyt względem książek, usiłując je skonsumować albo podrzeć. Dobrze więc na początku sięgać po te solidne.

Książki
Author: David Amsler
Source: http://www.flickr.com
Jak kupować? Starannie. Księgarnia to nie zieleniak. Nie żałujmy czasu na spokojny namysł. Najlepiej wyruszyć do księgarni wraz z potomstwem i oglądać książki razem: sprawdzić poziom trudności języka, jakość tłumaczenia, typ ilustracji, rzetelność oprawy. Dobrze jest kierować również uwagę na wydawcę, bo są wydawnictwa, o których wiemy, iż dbają o wysoki poziom. Zdarzają się książki, które są zniekształconymi brykami: historia Kopciuszka skondensowana w kilkunastu zdaniach pozbawiona jest przepięknych oraz głębokich treści oryginału - www.

Na początek, w fazie poznawania nowych terminów - najbardziej odpowiednie są książeczki z prostymi ilustracjami. Kiedy rzecz jest o warzywach, niech na każdej stronie będzie narysowane jedno z nich. W książkach dla trochę starszych dzieci dobre będą rysunki na całą stronę, dość realistyczne, jednak pozostawiające pole dla fantazji. Dobrze jest nabywać klasykę dla dzieci: Tuwima oraz Brzechwę. Rytmiczne wiersze łatwo wpadają w ucho i czterolatek może je łatwiej zapamiętać, nawet kiedy nie wszystko zrozumie. Na tychże wierszach wychowało się ładnych kilka pokoleń. Kto z nas nie zna choćby początku "Lokomotywy" lub "Kaczki Dziwaczki"?


W jaki sposób czytać? Początkowy kontakt z książką to przeglądanie obrazków. Następnie spróbujmy rozpocząć opowiadać przedstawioną na nich historię. Właśnie opowiadać, a nie czytać. Wydrukowany tekst może stanowić podstawę naszej opowieści. Ten sposób korzystania z publikacji ma mnogie plusy. Nie wszyscy przecież jesteśmy świetnymi lektorami: odczytując, można zgubić wiele przekazów, a szczególnie uczuć zawartych w tekście.

Natomiast opowiadając, powinniśmy wnieść swoje emocje, ożywić opowieść i ubarwić ją, bo stajemy się jej twórcami. Będziemy mieć poza tym wtedy lepszy kontakt z maluszkiem: widzimy, kiedy się nudzi, a kiedy boi, i można należycie zmienić słowo albo nawet bieg wydarzeń. Im dziecko jest starsze, im większy ma zasób słów i im więcej rozumie, tym bogatsza będzie się stawać nasza bajka. Świetnym wyborem jest też opowieść w formie słuchowiska.